Tomasz Opałka


Tomasz Jakub Opałka, urodzony 6 czerwca 1983 roku w malowniczym Ostrowcu Świętokrzyskim, to znany i utalentowany polski kompozytor.

Jego prace artystyczne odzwierciedlają bogactwo polskiej kultury oraz nowoczesne podejście do muzyki, co czyni go interesującą postacią na współczesnej scenie muzycznej.

Życiorys

Tomasz Opałka jest uzdolnionym muzykiem, który swoją edukację rozpoczął w szkołach muzycznych pierwszego i drugiego stopnia zlokalizowanych w Ostrowcu i Kielcach. Jego pierwsze kroki w muzyce stawiał w klasie perkusji, a później kontynuował naukę w klasie puzonu.

W latach 2006–2011 studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie doskonalił swoje umiejętności w klasie kompozycji pod okiem profesora Krzysztofa Baculewskiego. Jego ciężka praca zaowocowała uzyskaniem dyplomu z wysoką oceną. W 2013 roku z dumą odebrał tytuł doktora na tej samej uczelni.

Od 2010 roku, Opałka był zaangażowany w działalność akademicką jako asystent stażysta. Od 2011 roku prowadził wykłady z zakresu instrumentacji oraz seminaria dotyczące muzyki współczesnej. Jego zaangażowanie w edukację wykraczało poza własną uczelnię; prowadził również gościnne wykłady w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w Łazienkach Królewskich w ramach ciekawego programu Łazienki ForMusic.

W latach 2008–2012 był aktywnym członkiem Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, w którym w latach 2010–2012 pełnił funkcję wiceprzewodniczącego. Od 2012 roku jego osoba jest częścią Związku Kompozytorów Polskich. Po wielu latach pracy został także członkiem Zarządu Głównego tego Związku. Dodatkowo, od 2007 roku jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, a od 2010 roku posiada ważne miejsce w Komisji Repartycyjnej tego stowarzyszenia. Opałka może poszczycić się członkostwem w amerykańskiej organizacji kompozytorów oraz autorów – The SCL (Society of Composers and Lyricists).

Jego osiągnięcia nie pozostały niezauważone, co zaowocowało trzykrotnym stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jak również stypendiami przyznanymi przez Fundację Pro Polonia oraz DongSan Research Foundation. Był również wspierany przez Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego oraz dwukrotnie przez Fundusz Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

W grudniu 2012 roku Opałka podjął decyzję o przeprowadzce do Los Angeles, gdzie kontynuuje swoją artystyczną oraz edukacyjną działalność.

Działalność i dorobek

Tomasz Opałka to twórca, który realizował utwory na zlecenie renomowanych instytucji, takich jak: Towarzystwo im. Witolda Lutosławskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Zamek Królewski w Warszawie, Filharmonia Kaliska, czy Centrum Myśli Jana Pawła II. W sezonie 2013/2014 Opałka miał zaszczyt pełnić rolę Kompozytora-Rezydenta w Filharmonii Gorzowskiej.

Muzyka jego autorstwa była prezentowana na licznych festiwalach oraz koncertach, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Do najbardziej znaczących wydarzeń należą: Łańcuch X (2013), Festiwal Prawykonań NOSPR, Warszawskie Spotkania Muzyczne 2013, a także Warszawska Jesień, gdzie wystąpił podczas koncertów Koła Młodych ZKP w latach 2008, 2010, 2011 i 2012. Oprócz tego, Opałka brał udział w Brücken Festival für Neue Musik (2009), COM’IN (2008, 2009), Cztery Pory Roku – Jesień (2009), oraz Generacje (2007, 2012). Muzyka Opałki zyskała także uznanie w takich wydarzeniach jak Festiwal Młodych Kompozytorów – Chopin. Transgresje (2010) i Wszystkie Mazurki Świata (2010).

Jego twórczość była doceniana również w Niemczech, Rosji, Ukrainie, Słowacji, Białorusi oraz Chinach, gdzie utwory Tomasza Opałki były wykonywane przez różne zespoły. Oprócz działalności koncertowej, jego dzieła znalazły się na sześciu płytach (m.in. Castello GT, Polmic, Hudobne Centrum). W pierwszej części 2013 roku opublikowano książkę „Dźwięki, Szepty, Zgrzyty”, która zawiera wywiady z 16 wybitnymi polskimi kompozytorami, wśród których Opałka, jako najmłodszy, zajął znaczącą pozycję.

Utwory autorstwa Opałki były wykonywane przez takie orkiestry jak Polska Orkiestra Radiowa (pod batutą Wojciecha Michniewskiego, Łukasza Borowicza oraz Szymona Bywalca), Orkiestra Muzyki Nowej (dyr. Szymon Bywalec), oraz Orkiestra Filharmonii Łódzkiej (dyr. Michała Klauzy). Inne zespoły, które wykonywały jego utwory, to Orkiestra Musica Festiva, Orkiestra Filharmonii Kaliskiej oraz Unplugged Orchestra.

Tomasz Opałka z powodzeniem łączy działalność w muzyce poważnej z filmową. Jest autorem 19 partytur filmowych, z których wiele zdobyło nagrody na międzynarodowych festiwalach filmowych. Jego prace znalazły się na antenie TVP Kultura. Wśród najbardziej utytułowanych produkcji są: „Drwal” (Lubmerjack), w reżyserii Pawła Dębskiego, „Skeleton Girl 3D” (Kanada), oraz „Na dobry początek” Wojciecha Klimali, który brał udział w konkursie Młodego Kina podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Nagrody

Tomasz Opałka jest uznawanym kompozytorem, który zdobył wiele prestiżowych nagród za swoje utwory, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jego osiągnięcia w dziedzinie kompozycji są imponujące i doceniane w licznych konkursach. Oto niektóre z jego znaczących wyróżnień:

  • laureat Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów „Crescendo” w Tarnowie w 2001,
  • nagroda na III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Uczniowskiego Forum Muzycznego za utwór Wspomnienie… w 2002,
  • zdobywca pierwszej nagrody oraz Nagrody Wykonawców za utwór INTERACTION I na orkiestrę w 2003,
  • w 2006 roku otrzymał III Nagrodę (pierwszej nie przyznano) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Alexandra Moyzesa w Bratysławie za kompozycję Visions of Perfect Shapes, która miała swoje prawykonanie przez Slovak Radio Symphony Orchestra pod batutą Daniela Gazona,
  • w tym samym roku zdobył II nagrodę za utwór EPIDERMA – na wielką orkiestrę symfoniczną w Konkursie Kompozytorskim Grzegorza Fitelberga w Katowicach,
  • w listopadzie 2007 otrzymał III nagrodę na Pierwszym Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Jana Pawła II za utwór Liść na chór i orkiestrę do tekstów Mai Baczyńskiej,
  • w grudniu 2007 otrzymał II nagrodę Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Karola Szymanowskiego, zorganizowanego z okazji 90-lecia ZAiKS, ex aequo z Bartoszem Kowalskim-Banasewiczem za utwór Quadra. W kwietniu 2008 miało miejsce prawykonanie tych nagrodzonych kompozycji przez Polską Orkiestrę Radiową pod dyrekcją Łukasza Borowicza,
  • w 2008 roku otrzymał równorzędną pierwszą nagrodę w programie TVP – Dolina Kreatywna,
  • w grudniu 2009 zdobył trzecią nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz w Łodzi za utwór „Symfonia Horyzont Zdarzeń”, której prawykonanie miało miejsce 11 grudnia 2009 w Łódzkiej Filharmonii,
  • w 2010 roku został laureatem głównej nagrody podczas prestiżowego Konkursu Kompozytorskiego Wawel: Musica Festiva, przewodniczonego przez Henryka Mikołaja Góreckiego. Konkurs ten został ogłoszony z okazji 600-rocznicy Bitwy pod Grunwaldem, a utwór został nagrany i umieszczony na płycie DVD,
  • również w 2010 roku był finalistą Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda,
  • w 2012 roku został finalistą Transatlantyk Film Music Competition.

Ważniejsze kompozycje

Oto zestawienie wybranych kompozycji Tomasza Opałki, który od lat inspiruje miłośników muzyki współczesnej. Jego twórczość obejmuje różnorodne gatunki i formy, a także projekty filmowe, wykazując jego wszechstronność jako kompozytora.

  • „L.A. Concerto” – koncert na skrzypce i orkiestrę symfoniczną (2013),
  • „D.N.A.” – koncert na bas klarnet i orkiestrę kameralną (2012),
  • „Collisions of the Matter” – na orkiestrę symfoniczną (2012),
  • „Loca Deserta” – na gitarę i kwartet smyczkowy (2012),
  • „RIOT” – na orkiestrę kameralną (2012),
  • „Crossroads” – na dwa akordeony (2012),
  • „Fil d’araignée” – na skrzypce solo (2012),
  • Muzyka do filmu „ExAnimo” (2012),
  • Muzyka do filmu „SKELETON GIRL” (2012),
  • Muzyka do filmu „ŻAKLINA” (2012),
  • Muzyka do filmu „BRACIA” (2012),
  • „Flutters” – na 2 flety (2012),
  • „Organ Odyssey” – Epilogue – na organy (2011),
  • „4 Phases for 2″ – na bass klarnet i marimbę (2011),
  • „VITALITY” – Koncert na multiperkusję i orkiestrę symfoniczną (2011),
  • Muzyka do filmu „Na dobry początek” (2011),
  • Muzyka do filmu „Dłonie” (Palms) (2011),
  • Muzyka do filmu „DRWAL” (Lumberjack) (2010),
  • „Calisa Concerto” – na 10 fortepianów i orkiestrę (2010),
  • „x–Pose” – na klarnet/klarnet basowy, akordeon, gitarę elektryczną i wiolonczelę (2010),
  • „Przestrzenie” – na wielką orkiestrę symfoniczną (2010),
  • „Chop-in Matrix” – na nonet w składzie: cl, tr, batt, cmb, fsarmca, pf, vn, vc, cb (2010),
  • „Advection” – dla 18 wykonawców (2010),
  • „Blue, Black, White” – na flet, 2 głosy żeńskie, perkusję i elektronikę (2009),
  • „Tran-Ist-One” – na dwie perkusje i dwa fortepiany (2009),
  • „In-Tension” – trio (fl, ob, vn) (2009),
  • Muzyka do filmu „Legenda” (2009),
  • Symfonia Horyzont Zdarzeń – na wielką orkiestrę symfoniczną (2009),
  • per-Version v2.5 – 2009,
  • Muzyka do filmu Ofiara – 2009,
  • Muzyka do filmu Wielka Wyprawa – 2009,
  • In-Tension – 2009,
  • Muzyka do etiudy filmowej Rezonans – 2009,
  • Muzyka do etiudy filmowej FLASH – 2009,
  • Cirro-Stratus – na taśmę (2009),
  • Five CloudScapes – na akordeon solo (2009),
  • per-Version – 2009,
  • SAYA – 2008,
  • Muzyka do etiudy filmowej Zooll Kontrolle – 2008,
  • Im-Pulse – (2008),
  • Muzyka do etiudy filmowej Pożegnanie – 2008,
  • Myotis – 2008,
  • DreamScapes – na organy i waltornię (2008),
  • Muzyka do etiudy filmowej ECHO – 2008,
  • Autumn8 v2.0 – 2007,
  • Quadra – na orkiestrę symfoniczną (2007),
  • Liść – do tekstów Mai Baczyńskiej (2007),
  • Muzyka do filmu Skok (2007),
  • Autumn 8 – 2007,
  • Capriccio – 2007,
  • Libera ME – 2007,
  • Lights – 2007,
  • Sięgając do Początku – na chór i orkiestrę (2007),
  • Muzyka do filmu Człowiek bez twarzy (2006),
  • EPIDERMA – na wielką orkiestrę symfoniczną (2006),
  • Visions of Perfect Shapes – na orkiestrę symfoniczną (2006),
  • Sleeping Mind – 2005,
  • Wspomnienie… – wersja symfoniczna – 2005,
  • Muzyka stykających się wszechświatów – 2005,
  • INTERACTION I – 2003,
  • Wspomnienie… – 2001,
  • Trio – 2001.

Przypisy

  1. Znamy finalistów Transatlantyk Film Music Competition! – Transatlantyk Festiwal Poznań. transatlantyk.org. [zarchiwizowane 09.03.2014 r.]
  2. Wawel: Musica Festiva [online], www.castellogt.pl [dostęp 07.08.2018 r.]
  3. „Kompozytor-rezydent” – wyniki III edycji programu.
  4. Agnieszka Lewandowska-Kąkol, Dźwięki, szepty, zgrzyty Fronda.
  5. Polskie Radio – Dwójka – Ramówka.
  6. CD „Awarded Works” wydane przez Music Centre Slovakia. Numer HC 10012-3 SOZA/BIEM R35 0014-2-132
  7. Art. M. Dziadek: VIII „Fitelberg” w magazynie społeczno-kulturalnym „Śląsk” (wyd. 01-2008).
  8. https://archive.fo/wdg7 | portal muzyka.pl

Oceń: Tomasz Opałka

Średnia ocena:4.81 Liczba ocen:8